Sirpa on aloittanut balettiopintonsa Keravalla ja jatkanut kolme vuotta balettikoulua Saksassa. Suomeen palattuaan hän kävi Sibelius-lukion tanssilinjan ja harjoitteli ahkerasti eri lajeja Helsingin tanssiopiston tunneilla.

Sirpa on valmistunut tanssinopettajaksi Oulun seudun ammattikorkeakoulusta 2007. Opiskeluaikanaan hän oli vaihto-oppilaana Hungarian Dance Academy´ssa suorittaen mm. klassisen baletin ja unkarilaisen kansantanssin opintoja. Helsingin tanssiopistossa hän on opettanut vakituisesti vuodesta 2007 lajeinaan nuorten ja aikuisten klassinen baletti, lastentanssi ja kehonhuolto. Aurinkoinen ja lempeä Sirpa on opettajana tarkka ja tavoitehakuinen. Hän opettaa oppilaille keskittymisen merkitystä rennon ja vahvan liikkeen perustana ja on opettajana innostava. Sirpa on aidosti kiinnostunut tanssijan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, johon lisäymmärrystä on tuonut toimiminen koulutettuna hierojana.

Sirpan opetuskieli on suomi.

Annika on Helsingin tanssiopiston kasvatteja ja tanssinut 4-vuotiaasta asti laajasti eri tyylejä: baletti, nykytanssi, moderni (graham), jazz, latinot (myös social dancing), dance hall, afro, hip-hop, street jazz ja breikki. Opettajana hän on toiminut Helsingin tanssiopiston lisäksi Lauttasaaren Pyrinnössä, Luleå Rytmik och balett föreningissä Ruotsissa sekä eri kuntosaleilla Espanjassa. Tanssin lisäksi Annika liikkuu muutenkin paljon harrastamalla itse mm. juoksua ja tennistä. Annika valmistui SOMATIC pilates-ohjaajaksi keväällä 2020.

Annikan opetuskieli on suomi.

Alun perin Lahdesta kotoisin oleva Joa valmistui balettipedagogiksi 1996 Budapestin Hungarian Dance Academysta.

Klassisen baletin etiketin ja sielun ymmärtäminen on tärkeässä asemassa lajin opiskelussa. Kohta 30v. opetuskokemuksella annan kokonaisvaltaisen elämyksen baletin opiskelijoille. On tärkeää ymmärtää miten liike tehdään anatomisesti oikein. Opettajana olen ”hymyillen vaativa”. Tarjoan iloisen ja innostuneen oppimisympäristön vaativan lajin parissa.

Joan opetuskieli on suomi.

Suomen Kansallisbaletin tanssija, joka 24-vuotisen ammattiuransa aikana tanssi suurimmaksi osaksi solistisissa tehtävissä. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2016. Samana syksynä hän aloitti työt Helsingin Tanssiopistossa EK- Ylimmän luokan toisena vastuuopettajana. Vuonna 2018 hän suoritti ammatillisen opettajan opinnot HAMK:ssa. Sitä ennen hän oli opettanut klassista balettia sijaisopettajana ja kurssiopettajana mm. Suomen Kansallisbaletin Balettioppilaitoksessa, Nurmijärven Tanssiopistossa, Espoon Tanssiopistossa ja HTO:ssa. Hän on opettanut ja valmentanut myös SM-tason muodostelmaluistelijoita, SM-ja maajoukkuetason rytmisen voimistelijoita sekä SM-tason uimahyppääjiä. Tälläkin kaudella hän opettaa, valmentaa ja koreografioi kahdessa SM-tason seurassa muodostelmaluistelussa ja yksinluistelussa.

Anandah on syntynyt Jyväskylässä ja tie balettitanssijaksi oli kaikkea muuta kuin helppo. Vasta 16-vuotiaana hän pääsi pyrkimään Suomen Kansallisbaletin kouluun ja pääsi ensiyrittämällä sisään. Siitä alkoi uusi elämä, jonka merkittävimmät henkilöt ja opettajat olivat Maj-Lis Rajala, Marianna Rumjantseva ja Seija Silfverberg.

Vahva eläytyminen erilaisiin rooleihin on ollut Anandah’lle aina luontevaa. Tämä ominaisuus ja kekseliäs mielikuvitus saattavat olla osasyy siihen, että hänestä kehittyi myös koreografi. Merkittävin koreografia lienee Suomen Kansallisbaletille tehty kaksinäytöksinen kokoillan baletti Muumipeikko ja pyrstötähti, joka ensi-illassa vuonna 2015 sai laajaa kansainvälistä huomiota. Useita muitakin baletteja syntyi ja laaja määrä pienteoksia sekä sooloja ja duettoja, joista useat edustavat neoklassista suuntausta. Koreografioita on myös palkittu useissa eri kilpailuissa.

Anandah’lle myönnettiin Philip Morris Tanssin Nuppu- palkinnon vuonna 1996.
Vuonna 2009 hän sai Pro Dance palkinnon balettitanssijan urasta ja vuonna 2017 samaisen palkinnon koreografin urasta. Vuonna 2023 Pro Dance antoi hänelle Vuoden pedagogi-palkinnon.

Anandah’n opetuskieli on suomi, mutta hän tarvittaessa opettaa myös englanniksi ja espanjaksi.

 

 

Nadja aloitti tanssiopinnot kolmevuotiaana Helsingin tanssiopiston lastentanssitunneilla. Hän opiskeli kahdeksan vuotta Suomen Kansallisoopperan balettikoulussa ja jatkoi tanssinopettajaopinnoilla Savonia ammattikorkeakoulussa. Helsingin tanssiopistossa hän on opettanut vuodesta 2008 lähtien.

Nadjan opetuskieli on suomi.

Leila Sillantaka perusti Helsingin tanssiopiston vuonna 1969 yhdessä Göran Löfströmin kanssa. Hän on toiminut opiston rehtorina alusta asti ja jatkaa työssä edelleen. Opiston nyky- ja lastentanssin opettajana hän toimi perustamisvuodesta kevääseen 2011 saakka. Hän vastaa edelleen myös opiston esiintymistoiminnasta.

Leila asui valtaosan lapsuudestaan Jämsässä, eikä pienellä paikkakunnalla ollut tuohon aikaan tarjolla tanssikoulutusta. Niinpä tyttö suuntasi askeleensa paikalliseen naisvoimisteluseuraan, jolla oli pitkä ja perinteikäs historia. Hänet rekrytoitiinkin seuran lasten opettajaksi jo 12-vuotiaana ja parin vuoden kuluttua hän hoiteli seuran kaikki opetukset valioryhmää myöten.

Tanssiopinnot alkoivat lukion viimeisellä luokalla, kun Jämsänkoskella käynnistyi klassisen baletin opetus yhtenä iltana viikossa. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen Leila muutti Helsinkiin opiskelemaan. Tanssiopinnot jatkuivat Riitta Vainion Modernin tanssin koulussa, jonne Leilaa melko pian pyydettiin lasten opettajaksi. Aika oli täynnä valtaisaa innostusta tanssin uusista tuulista ja Leila treenasi Vainion koulussa sekä esiintyi sen koulutusryhmän produktioissa lääketieteen opintojensa ohella.

Tanssi vei hänet lopullisesti mukanaan kesällä 1969, jolloin Helsingin tanssiopiston alkuvaihe nimellä Modernin Tanssin Studio perustettiin. Opinnot ovat myöhemmin täydentyneet lukuisilla matkoilla, jotka ovat suuntautuneet mm. Tukholmaan, Kölniin, Lontooseen, New Yorkiin, Lausanneen, Osloon, Dresdeniin, Pariisiin, Pietariin, Sydneyhin, Jacksoniin, Tallinnaan ja Kööpenhaminaan.

Helsingin tanssiopiston lisäksi Leila on vieraillut opettamassa mm. Kuopion konservatoriossa ja Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksella. Hän toimi myös tanssijana Göran Löfströmin kanssa vuonna 1971 perustamassaan Tanssiteatteri Rollossa vuoteen 1981 asti. Kesällä 1997 Leila oli yksi kantavista voimista, kun kansainvälinen Dance and the Child -konferenssi järjestettiin Kuopiossa. daCin kansainvälisessä hallituksessa hän toimi kauden 1997–99, ja tämä vei hänet Kanadan Reginaan ja Berliiniin. 1990-luvulla Leila teki ensimmäinen isomman kartoituksen suomalaisesta tanssinopetuksesta yhdessä Suomen kuntaliiton erityisasiantuntija Ismo Pornan kanssa.

Leila on Suomen Tanssipedagogien Liiton ja Suomen tanssioppilaitosten liiton STOPP ry:n perustajajäsen. STOPP ry:n hallituksessa hän aloitti 1984 ja kuuluu hallitukseen edelleen. Liiton puheenjohtajana hän toimi vuosina 1987–94 ja 2003–04 ja varapuheenjohtajana 1999–2002 ja 2014–16. Suomen Tanssitaiteilijain Liiton hallituksessa hän oli 1980–81. Tanssinopettajien ensimmäinen valtakunnallinen työehtosopimus syntyi vuonna 1984 hänen ja Göran Löfströmin aloitteesta ja siitä lähtien Leila onkin ollut mukana asiantuntijana alan työehtosopimusneuvotteluissa.

28.5.2022 Suomen tanssioppilaitosten liitto  ry jakoi 40-vuotisjuhlanäytöksesään liiton erikoispalkinnon Leilalle. Palkinto annettiin osoituksena ja kiitoksena pitkäjänteisestä ja uraauurtavasta, koko tanssin taiteen perusopetusta kehittäneestä työstä. 2019 Pro Dance -yhdistys palkitsi Leilan elämäntyöstään vuotuisessa gaalassaan. Muita myönnettyjä kunnianosoituksia ovat olleet Lastenkulttuurin valtionpalkinto 1990 ja Suomen tanssioppilaitosten liiton Vuoden tanssikasvattaja -palkinto 2007. Suomen Kulttuurirahaston apuraha myönnettiin Leilalle 1976, Leo ja Regina Wainsteinin säätiön apuraha 1982 ja valtion puolivuotinen taiteilija-apuraha 1988.

Tanssipedagogi Ann-Sofi (Sofi) Kyrklund-Ramirez opettaa steppiä, irlantilaista tanssia ja joogaa aikuisille, teineille ja nuorille. Hän on Helsingin tanssiopiston kasvatti. Sofi on opiskellut steppitanssia paitsi Euroopassa, myös Bostonissa ja New Yorkissa. Hänen merkittävimmät opettajansa ovat Robert Audy, Pascal Hulin, Henry Le Tang, Brenda Bufalino, Barbara Duffy ja Heather Cornell. Viimeiset vuodet Chloe & Maud Arnold ovat antaneet hänelle paljon inspiraatiota. Sofi on esiintynyt ja opettanut steppiä Suomessa ja ulkomailla 1980-luvun lopusta alkaen. Hän on toiminut kansainvälisesti arvostetun Feet Beat steppifestivaalin tuottajana vuosina 1997–2006. Perustamansa Feet Beat Tap Ensemblen taiteellisena johtajana hän toimi vuosina 2000-2007. Ryhmä esiintyi menestyksellä sekä Euroopassa että New Yorkissa.

Ann-Sofi kokee tärkeäksi, että oppilaat oppivat hyvän steppitekniikan. Lisäksi hän painottaa oppilaan yksilöllisen liikekielen ja ilmaisun löytämistä. Kuka SINÄ olet?
Joogaopetuksessa hän noudattaa kuuluisan gurun B.K.S. Iyengarin oppeja. Asanaharjoitukset tehdään huolellisesti ja systemaattisesti, jotta kehon oikeat linjaukset löytyisivät.
Ann-Sofi on sertifioitu Iyengar joogaohjaaja (Junior Intermediate I), ja hän on myös opiskellut Iyengarin Instituutissa Punessa, Intiassa. Hän on lisäksi suorittanut englantilaisen Yoga Beez nuortenjoogan (2–16 v.) opettajakoulutuksen Suomessa.

Ann-Sofi opettaa suomeksi. Hän pystyy tarvittaessa ohjaamaan ruotsiksi, englanniksi ja espanjaksi.

Ann-Sofi teaches in Finnish, but is able to assist in English if needed.

Ann-Sofi undervisar på finska, men kan hjälpa till på svenska vid behov.

Ann-Sofi enseña en finlandés, pero es capaz de ayudar en español si es necesario.

Adalmiina Toivola sai tanssikipinänsä Helsingin tanssiopistolta, jossa hän aloitti tanssimisen 7-vuotiaana jazztanssilla. Kiinnostus syntyi myöhemmin myös balettiin ja nykytanssiin. Helsingistä tanssikokemusta kertyi myös Tanssivintiltä, jossa erityinen kiinnostus nykytanssiin ja improvisaatioon syntyi. Adalmiina valmistui Sibelius-lukion tanssilinjalta ja hakikin sieltä suoraan Turun Taideakatemialle tanssinopettajakoulutukseen. Oman tanssijuuden ja esiintymisprojektien ohella Adalmiina haluaa kehittyä opettajana koko ajan lisää.

Tanssinopettajana Adalmiina haluaa jakaa omia intohimojaan eli tanssitekniikkaa, ilmaisua, luovuutta ja erityisesti tanssin iloa.

Adalmiinan opetuskieli on suomi.

Taija Sipola on valmistunut tanssinopettajaksi (AMK) Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemialta 2015. Ennen tanssinopettaja opintoja hän valmistui tanssijaksi Tampereen konservatorion kansantanssin koulutusohjelmasta 2011. Opintojen ohella hän opetti tanssia liikunta-, luistelu- ja nuorisoseuroissa sekä tanssikouluissa. Valmistumisen jälkeen hän on työskennellyt Helsingin tanssiopistolla, opettaen kaikkia ikäryhmiä taaperoista aikuisiin. Tanssilajeja hän on itse treenannut laidasta laitaan, painottuen nyky- ja jazztanssiin, sekä nykykansantanssiin. Taija on myös esiintynyt paljon sekä kotimaassa että ympäri maailmaa.

Opettajana Taija hyödyntää monipuolista taustaansa yhdistäen eri lajien elementtejä opetuksessaan ja koreografioissa. Taija pyrkii kannustamaan oppilaitaan ja saamaan heidän sisäiset voimavaransa käyttöön. Tunneilla on tarkoitus nauttia tanssin ilosta, heittäytyä tekemiseen ja kehittyä taitavaksi rennon vakavalla mielellä, hyvää energiaa unohtamatta.

”Tunneilla on hyvä tunnelma sekä mahtavat musiikit ja koreografiat.”

”Opetuksessasi on hyvä olla.”

Taijan opetuskieli on suomi.

Mia Jaatinen on tanssin kentällä monipuolisesti toimiva tanssija-koreografi sekä pedagogi. Hän on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi (tanssijan koulutusohjelma) Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta (2015) sekä tanssipedagogiksi Oulun seudun ammattikorkeakoulusta (2013). Mia työskentelee tanssija-pedagogina mm. Kinetic Orchestra – tanssiryhmässä, MMM-kollektiivissa sekä useiden kotimaisten koreografien teoksissa. Lisäksi hän tuottaa omia taiteellisia ulostuloja, joista viimeisimpiä ovat olleet RIEHA (Zodiak 2023) ja Red Desert (2022). Mia opettanut Helsingin tanssiopistossa vuodesta 2014 lähtien sekä toiminut vierailevana opettajana mm. Tanssivintillä, Teatterikorkeakoululla ja Helsingin kaupunginteatterilla.

Tanssitaiteilijana Miaa kiinnostaa esiintyjäntyö, jossa tulee yhteen eletyn ruumiinkokemuksen kuunteleminen, leikittely tanssihistorioiden liikemaailmasta ammentaen sekä esiintyjän ekspressiivisyyden venyttäminen ja vanuttaminen. Mian liikkeellinen praktiikka on inspiroitunut nykytanssin eri praktiikoista ja tanssilajeista, akrobatiasta, kontaktityöskentelystä sekä uteliaasta otteesta liikkeeseen ja tanssiin maailmassa olemisen tapana. Edellä mainitut teemat ovat tärkeässä osassa myös Mian pedagogisessa työssä.

Mian tuntien keskiössä on reaktiivisen, havainnoivan,  tuntevan, seuraavan ja johtavan keho-mielen virittäminen sekä valjastaminen. Tunneilla keskitytään liikekieleen, joka muodostuu kelluvasta, kaartuvasta, ketjuuntuvasta, kaatuvasta, tarkasta, monisuuntaisesta, artikuloituvasta ja kiertyvästä liikkeestä. Tanssia lähestytään asetetun materiaalin ja tehtävälähtöisen improvisaation sekä leikkien kautta. Tunneilla tanssitaan niin lattiatasossa kuin jalkojen päällä sekä yksin ja yhdessä. Tarkoituksena on työskennellä omista lähtökohdista käsin kohti liikkeen maailmaa ja tanssista nauttimista hyvän musiikin johdattamana. Mian työn ytimessä ovat ennen kaikkea oppilaan toimijuuden vahvistaminen, hyvinvointi, empatia, turvallisuus sekä yhteisöllisyys.

‘’Tunneilla on ihanan yhteisöllinen ja huumorilla maustettu tunnelma. Mia haastaa lempeästi kohti uuden opettelua’’

‘’Olen käynyt Mian tunneilla 8 vuotta eikä tylsää ole tullut. Tunneilla tulee vaivihkaa tehtyä hikihatussa töitä, kuitenkin kehoystävällisellä tavalla. Tuntitilanteet ovat dialogisia ja nautin siitä miten hyvä ryhmähenki tunneilla on.’’

Mian opetuskielet ovat suomi ja englanti.

Mia teaches also in English.

Evästeasetukset

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi. Evästeet tallennetaan selaimeesi ja ne auttavat meitä tunnistamaan sinut, kun palaat sivustolle. Ne myös auttavat tiimiämme ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat sinulle mielenkiintoisia ja hyödyllisiä.